Posted in בלוג

מבוגרים צריכים להיות מודעים מאוד למצבם הבריאותי כדי לתפוס מחלות בזמן ולוודא איכות חיים טובה מכל הבחינות. לכן, ישנן מספר בדיקות רפואיות שכדאי מאוד לבצע החל מגיל מסוים. מבוגרים שנמצאים בבתי אבות סיעודיים צריכים לבקש את הבדיקות האלו בנוסף לבדיקות הקשורות למצבם הסיעודי; מבוגרים עצמאיים צריכים לגשת לקופת החולים ולבקש את הבדיקות מרופא המשפחה.

 

חמש הבדיקות הבאות הן כמה מהבדיקות החשובות ביותר שיש לבצע, אך שימו לב שישנן בדיקות נוספות התלויות בגנטיקה משפחתית, מצב רפואי וכדומה.

 

בדיקת כולסטרול

רמה גבוהה של כולסטרול בדם משפיעה על הסיכוי ללקות בשבץ ובהתקף לב. לכן, חשוב לבדוק את רמת הכולסטרול ה"טוב" וה"רע" בדם (באמצעות בדיקת דם פשוטה) ולפעול לפיה. אם רמת הכולסטרול גבוהה, חשוב לשנות את התזונה ולקחת תרופות מתאימות. בדרך כלל, תזונה בבתי אבות סיעודיים היא דלה בשומנים ומאפשרת לשמור על רמת כולסטרול תקינה.

 

בדיקת סרטן המעי הגס

חשוב שמבוגרים יעברו בדיקת קולונוסקופיה. הבדיקה הזו מאפשרת לרופא להחדיר מצלמה כדי לסרוק את המעי הגס ולבדוק האם ישנם פוליפים סרטניים. כדאי לבצע בדיקה כזאת אחת לעשר שנים החל מגיל 50, ובמידה ופוליפים אכן נמצאו או ישנה גנטיקה משפחתית הקשורה למחלה, בתדירות גבוהה יותר. כיוון וסרטן זה נפוץ אצל מבוגרים וחשוב מאוד לתפוס אותו מוקדם, הבדיקה הזו חשובה.

 

חיסונים

אנשים מעל גיל 65 צריכים לקבל חיסון נגד דלקת ריאות, שכן דלקת ריאות הופכת יותר ויותר מסוכנת ככל שהגיל עולה. כמו כן כדאי לקבל גם זריקת שפעת שנתית, חיסון טטנוס וחיסון נגד שעלת. אם המבוגר נמצא בבתי אבות סיעודיים, יש לוודא שהחיסונים האלו ניתנים במקום, או לבקש מהצוות הרפואי.

 

בדיקת לחץ דם

בדיקת לחץ דם היא בדיקה בסיסית למבוגרים, שכן מבוגרים רבים סובלים מלחץ דם גבוה, שמעלה את הסיכוי להתקף לב. לחץ דם גבוה נקרא פעמים רבות "הרוצח השקט", שכן הסימפטומים שלו מופיעים רק כשמאוחר מדי. לכן, חשוב לבדוק את לחץ הדם לפחות פעם בשנה, ואם נמצאים בבית אבות אז יותר מזה.

 

בדיקה רפואית בחידוש רישיון

מבוגרים החל מגיל 70 מחוייבים לבצע בדיקה רפואית על מנת לחדש את רישיון הנהיגה. הבדיקה הזו כוללת בדיקת עיניים אצל אופטומטריסט או רופא עיניים וכן בדיקה של רופא משפחה ומילוי טופס רפואי. אם המבוגר נמצא בבתי אבות סיעודיים או בבית אבות רגיל ואינו נוהג, אז הבדיקה הזו כנראה לא רלוונטית.