Posted in מניעת סרטן המעי הגס

סרטן המעי הגס לאחת המחלות השכיחות ביותר בקרב האוכלוסייה הישראלית. הוא ממוקם במקום השני ברשימת סוגי הסרטנים השכיחים במדינה והוא תוקף גם גברים וגם נשים, ללא אבחנה. למרות שסרטן המעי הגס תוקף בעיקר אנשים שעברו את העשור השישי לחייהם, אנחנו נתקלים גם בסיפורים בהם צעירים יותר מגלים את המחלה בגופם. אם זאת, אבחון מוקדם של סרטן המעי הגס יכול לשפר באופן משמעותי את סיכויי ההירפאות ממנו ולהעניק לחולה יותר אפשרויות טיפול מהירות ויעילות.

מהו סרטן המעי הגס?

כדי להבין למה חשוב לבצע אבחון מוקדם של סרטן המעי הגס צריך להבין גם את המהות שלו. סרטן המעי הגס הוא למעשה גידול ממאיר (וישנם גם גידולים שפירים שיכולים להתפתח במעי הגס). הגידול הוא למעשה גוש של תאים שמסוגלים להתנייד בתוך המעי הגס, להגיע גם לחלל הבטן ולאיברים הפנימיים ולהתפשט למעשה לכל הגוף – זאת כמובן אם לא מאבחנים את הימצאותו בגוף מוקדם ככל האפשר.

סרטן המעי הגס יכול כאמור לתקוף כל אדם, בעיקר אם הוא מעל גיל 50, אבל לא רק. הוא נפוץ במיוחד אצל אנשים שאינם מקפידים על אורח חיים בריא והרגלי תזונה קבועים ונכונים. אנשים שצורכים באופן קבוע מזון מתועש, סוכרים, שומנים, אינם עוסקים בפעילות גופנית ובאופן כללי אינם מקיימים אורח חיים בריא חשופים למחלה. בשנים האחרונות, גדלו אחוזי החולים בסרטן המעי הגס דווקא בארצות המערב המפותחות, והמומחים קושרים זאת למגיפת ההשמנה.

לצד תזונה לא נכונה, סרטן המעי הגס תוקף גם אנשים שיש להם נטייה משפחתית וגנטית לחלות במחלה. בני משפחה של אנשים שחלו בסרטן המעי הגס חשופים יותר למחלה. היום ניתן לבצע בדיקות ולאבחן את הסיכוי לחלות במחלה ולקבל ייעוץ כיצד לזהות מוקדם ככל האפשר את המחלה או למנוע אותה.

אבחון מוקדם של סרטן המעי הגס

אבחון מוקדם של סרטן המעי הגס – סימנים ראשונים לזיהוי

היום קיימות בדיקות שמסייעות לבצע אבחון מוקדם של סרטן המעי הגס. בדיקות אלו, הנקראות בדיקות קולונוסקופיה, מבוצעות באמצעות החדרת מצלמה קטנה המחוברת לצינורית אל המעי הגס, לקיחת דגימות וצילום מקיף של המעי לזיהוי של גידולים או ממצאים לא נורמליים. לפני שאתם פונים לעבור בדיקה כזו, יש מספר סימנים שיכולים לעורר חשד.

מערכת עיכול לא סדירה: בעיות כמו עצירויות, כאבי בטן, נפיחויות ושלשולים יכולות להצביע על בעיה במעי הגס ובתוך כך גם סרטן המעי הגס. כאשר יש גידול במעי הגס הוא חוסם את חלל המעי ולכן פעילות מערכת העיכול משתבשת. זהו הסימן הראשון שמשהו לא בסדר וכדאי להיבדק. במקרים מסוימים, הגידול כבר חוסם לחלוטין את המעי ויוצר תסמינים כמו כאבים חזקים מאד, בחילות ועצירות קשה.

עוד סימן מוקדם שיכול להצביע על הופעה של סרטן המעי הגס הוא דימום. גידולים סרטניים נוטים לדמם והדימום יופיע בדרך כלל בצואה. במידה ואותו אדם אינו סובל מטחורים, שיכולים גם הם לדמם ופתאום מופיע דם בצואה – שיכול להיות דם יבש או דם טרי, כדאי ללכת להיבדק אצל רופא מומחה.

אבחון מוקדם – קריטי לריפוי המחלה

באמצעות אבחון מוקדם של סרטן המעי הגס ניתן לטפל במחלה ולעבור את התהליך בצורה טובה, באמצעות טכניקות כירורגיות למשל. הרפואה המתקדמת מסייעת לחולי סרטן המעי הגס לשקם את גופם ולהשתקם מהמחלה באופן מוחלט, זאת כמובן אם המחלה מאובחנת מוקדם ככל האפשר.

עוד באתר לייף קלין:

ניקוי רעלים מהגוף בשיטה החדשנית

טיפול בעצירות