Posted in עצירות

אחת ההפרעות הכי שכיחות בכל הקשור לתפקוד מערכת העיכול היא עצירות. עצירות תוקפת כ-20 אחוזים מהאוכלוסיה מסיבות שונות. היא מהווה הפרעה וקושי במתן יציאות סדירות ובכך משבשת את פעילות מערכת העיכול ויוצרת בעיות בריאותיות נוספות – ביניהן טחורים, זיהומים, פיסורות, דימומים בפי הטבעת, כאבים, נפיחות וחוסר נעימות כללית.

עצירות מוגדרת כאמור כקושי במתן יציאות. יציאות סדירות הן יצירות שמתרחשות בין שלוש פעמים ביממה ועד לפעם ביומיים. כאשר אדם סובל מעצירות, הוא יכול לראות יציאות באופן סדיר, אבל יציאות אלו עלולות להיות קשות, כואבות ומעטות ובעיקר – מלוות בסבל ובתחושות לא נעימות מצד אותו אדם.

עצירות כתופעת לוואי למחלות

ישנן מחלות שונות שתופעת הלוואי שלהן היא עצירות ואליה מתווספות לעיתים גם הפרעות נוספות במערכת העיכול. בין המחלות האלו אפשר למצוא את הטרשת הנפוצה, מחלת הפרקינסון, תת פעילות של בלוטת התריס, מחלת הסכרת וסרטן מסוגים שונים (כחלק מתופעות הלוואי של הטיפול בו). לעיתים עצירות מופיעה בגלל שימוש בתרופות לטיפול או להקלה על המחלות האלו ולעיתים היא מהווה תופעת לוואי קבועה של אנשים הסובלים מהן.

הפרעה במערכת העיכול כתוצאה מתזונה לקויה

אצל אחוז גבוה מהאנשים הסובלים מעצירות באופן קבוע, הפרעה זו של מערכת העיכול נובעת מתזונה לקויה. בעידן בו אנחנו צורכים מזונות מתועשים, מזון מהיר, ממתקים ומשקאות קלים ללא הכרה, מערכת העיכול שלנו סובלת והופכת לקורבן מהותי. עצירות נלווית בדרך כלל לתזונה שאינה מבוססת על סיבים תזונתיים וכאשר אל הבעיה הזו מתווסף מחסור בנוזלים – העצירות היא הפרעה מובטחת. כמו כן, אנשים שאינם משלבים פעילות גופנית קבועה במהלך השבוע, נוטים לסבול גם כן מהפרעות במערכת העיכול ובעיקר מעצירות.

שינוי תזונתי עם תפריט שכולל סיבים תזונתיים, שמגיעים מדגנים מלאים, פירות, ירקות והרבה נוזלים יכול לפתור את בעיית העצירות, זאת כמובן במידה שלא אובחנה בעיה אחרת שגורמת להפרעה זו. שילוב של פעילות גופנית מתונה שמתאימה למצב הבריאותי של אותו אדם, יכולה להקל גם היא ולפחות למזער את התחושות הלא נעימות שנלוות להפרעות במערכת העיכול – מנפיחויות ועד לכאבי בטן.

כיצד מטפלים בעצירות ובבעיות אחרות במערכת העיכול?

קיימות הפרעות רבות במערכת העיכול שניתן לטפל בהן באמצעות שינויים תזונתיים, אך בנוסף ישנם כיום טיפולים מהירים וקלים שעוזרים ומקלים על בעיות אלו. אחת הדרכים לטפל בבעיית עצירות היא על ידי טיפול של קולון הידרותרפיה.

טיפול זה הוא למעשה טיפול חוקני שבאמצעותו מנקים את המעי הגס ואת מערכת העיכול ומוציאים את הפסולת שהצטברה במעי. הטיפול הקל הזה, שמתבצע במרפאות מוכרות ומקצועיות, אורך לא יותר משעה ומסייע למערכת העיכול להתניע מחדש את הפעילות הסדירה שלה.

לצד טיפול של קולון הידרותרפיה, שינוי תזונתי, צריכת נוזלים קבועה, פעילות גופנית, מעקב רפואי אצל הרופא המטפל ובמקרה הצורך גם בדיקות מקיפות יותר של פעילות המערכת – יסייעו לפתרון הבעיה ויקלו על כל מי שסובל מעצירות ומהפרעות נוספות במערכת העיכול.