Posted in הכנה לקולונוסקופיה

בדיקת קולונוסקופיה היא בדיקה מוכרת לזיהוי של בעיות במערכת העיכול. הבדיקה מתבצעת בהפניית רופא מטפל לאחר בדיקות דם או לאחר זיהוי של תסמינים שונים, שעלולים להיות סממנים של מחלה, זיהום או בעיה מסוימת במערכת העיכול.
הסיבות לביצוע בדיקת קולונוסקופיה מגוונות ורבות ולפני שנפרט אותם, חשוב להכיר את הבדיקה הזו שמשמשת היום רופאים רבים.

מהי בדיקת קולונוסקופיה?

בדיקת קולונוסקופיה מתבצעת אצל רופא גסטרואנטולוג. הבדיקה כוללת החדרה של צינורית דקיקה הנקראת קולונוסקופ אל המעי הגס דרך פי הטבעת. בקצה הקולונוסקופ מותקנת מצלמה זעירה אשר מתעדת את מה שקורה בחלל המעי הגס.
במהלך הבדיקה מתבצע ניפוח של המעי הגס באמצעותהכנה לקולונסוקפיה לחץ אוויר, מה שמאפשר למצלמה להגיע למקומות בעייתיים בתוך חלל המעי ולסייע לרופא לאתר בעיות שונות. הרופא סוקר את מה שצולם על ידי המצלמה ומפענח את הממצאים – הוא יכול לזהות גידולים שפירים או ממאירים, לקחת דגימת ביופסיה כדי לזהות זיהומים ובעיות אחרות ולאתר בעיות במערכת העיכול בזמן קצר מאד.

מתי תופנה לבדיקה?

בדיקת קולונוסקופיה משרתת רופאים מתחומים שונים בפענוח רפואי ולכן יישלחו לבדיקה קהלים רבים. אלו הם התסמינים העיקריים שבגינם ישלח אותך הרופא לבדיקת קולונוסקופיה.
עצירות או שלשול: עצירות או שלשול, בייחוד אם התופעה מתמשכת לאורך זמן, יכולים להצביע על בעיה כלשהי במערכת העיכול – מחלה, זיהום או בעיה אחרת. במידה והמצב נמשך לאורך זמן הרופא ישלח בדרך כלל לבדיקת קולונוסקופיה כדי לקבל תמונה מפורטת יותר של מה שקורה במערכת העיכול.
דימומים מפי הטבעת: דימום מפי הטבעת יכול להופיע מסיבות רבות ומגוונות ולרוב לא יהיה ניתן לפענח מהי הסיבה לדימום עד לביצוע בדיקת קולונוסקופיה. במצבים מסויימים יכול להיות גם דם סמוי בצואה. מצב זה מתגלה לאחר בדיקה מעבדתית ואחריה בדרך כלל יישלח המטופל לבדיקת קולונוסקופיה שתתן אבחנה מקיפה.
כאבי בטן: כאבי בטן שמתמשכים לאורך זמן ואינם תופעה חד פעמית או נדירה, יכולים להצביע על בעיה כלשהי במערכת העיכול. כדי לאבחן מה היא הבעיה ישלח הרופא המטפל את המטופל לקולונוסקופיה. במקרים רבים דווקא ההכנה לקולונוסקופיה – שהיא ניקוי רעלים מהמעי הגס יכולה לעזור להפחית את כאבי הבטן.
ירידה במשקל: ירידה במשקל כאשר המטופל עדיין אוכל ומתפקד מבחינה תזונתית יכולה להצביע על בעיה כלשהי במערכת העיכול. גם במקרה זה הדרך הטובה ביותר לאבחן את הבעיה היא באמצעות בדיקת קולונוסקופיה.
בדיקת סקר: במקרים מסוימים, כאשר מתעורר חשד לסרטן במעי הגס, תתבצע בדיקת סקר לגילוי מוקדם של הסרטן. בדיקת קולונוסקופיה מהווה את בדיקת הסקר הטובה ביותר לגילוי של סרטן המעי הגס. במהלך הבדיקה תילקח דגימת ביופסיה שתקבע האם המטופל חולה בסרטן המעי הגס.
אנמיה: אנמיה חמורה יכולה להצביע על בעיה במערכת העיכול. בדיקת קולונוסקופיה עוזרת לזהות ולאבחן בעיה כזו.