Posted in עצירות

עצירות היא אחת מבעיות מערכת העיכול המציקות והנפוצות ביותר, שמובילה בסופו של דבר לכאבי בטן, לבעיית טחורים, למחלות מעי ואפילו לסרטן. רובנו נוטה להתעלם מהבעיה ולחשוב שהפתרון יבוא מאליו בחלוף הזמן. רצוי מאוד לא לעשות זאת.

החדשות הטובות הן שאפשר להקל על בעיות עצירות גם באמצעים טבעיים, ללא צורך בתרופות או בתכשירים משלשלים. יש לזכור שההנחיות הבאות אינן מהוות תחליף להתייעצות עם רופא, שכן עצירות יכולה להיות קלה או קשה (כל אחד ונסיבותיו הוא).

 

הנה כמה עצות שאפשר ליישם מיידית, וליהנות מהקלה במצב עד כדי פתרון מלא שלו.

 

שתייה מרובה

מעבר לעובדה שהגוף שלנו חייב נוזלים כדי להתקיים, אותם נוזלים גם מרככים את הפסולת המצטברת במעי, ומאפשרים יציאה קלה שלה החוצה. כמות השתייה היומית המינימלית עומדת על כ-10 עד 12 כוסות, רצוי מים או חליטות צמחים. כדאי להימנע ממשקאות ממותקים, קפה ותה, או לפחות לצמצם את כמויותיהם למינימום ההכרחי.

 

שינוי הרגלי אכילה

נתחיל עם ירקות, העשירים בסיבים תזונתיים שמפעילים את מערכת העיכול. מומלץ לצרוך לפחות 4 או 5 יחידות של ירק בכל יום, טריים או מבושלים. באשר לפירות, כמעט כולם מומלצים – רצוי עם הקליפה – ובייחוד פירות יבשים, כגון שזיפים. כולם עשירים באיסטין, המפעיל את מערכת העיכול.

ממשיכים הלאה עם דגנים מלאים וזרעי פשתן. הראשונים עשירים בסיבים תזונתיים שסופחים מים בכמויות גדולות ומאלצים את מערכת העיכול לפעול כהלכה. הדגנים המלאים כוללים לחם מלא, לחם שיפון, אורז מלא לסוגיו, קטניות, שיבולת שועל או סובין שיבולת שועל, סובין חיטה, קוסקוס מלא, תירס, כוסמת ועוד. בנוסף כדאי להוסיף לתפריט גם זרעי פשתן טחונים או שלמים, כף עד שתיים ביום.

עוד שלב בדרך אל ההקלה המיוחלת, ניתן למצוא בחברינו החיידקים הידידותיים (פרוביוטיקה), המאפשרים למערכת העיכול לפעול בצורה סדירה ותקינה. ניתן למצוא אותם במאכלים כגון יוגורטים מסוג BIO, מאכלים פרוביוטיים אחרים או תוספים פרוביוטיים המגיעים בכמוסות לבליעה.

במשך תקופת הטיפול בבעיית העצירות, מומלץ להימנע מהמאכלים הבאים: קמח לבן, סוכר לבן, אורז לבן, קקאו, שוקולד, בננה, אפרסמון, סברס ורימון. אם חל שיפור בבעיה, ניתן להתחיל לצרוך מאכלים אלו בכמויות קטנות (אם אינכם בטוחים – התייעצו עם דיאטן).

 

פעילות גופנית

לכולנו כבר מזמן ידוע וברור שפעילות גופנית תורמת לבריאות הגוף והנפש, אך יש לה חשיבות רבה גם כאשר מדובר בבעיות במערכת העיכול – ובייחוד עצירות. פעילות ספורטיבית מניעה את כל הגוף כולו, ומסייעת לתפקוד התקין של מערכת העיכול. בחרו את הפעילות הגופנית הרצויה לכם ובצעו אותה בין 3 ל-5 פעמים בשבוע – הליכות, רכיבה על אופניים, שחייה ועוד.

מעבר לכך מומלץ לעסות את הבטן באופן קבוע מדי יום, רצוי כמה דקות לפני שאתם פורשים לישון. תנועות סיבוביות בכיוון השעון במשך כמה דקות, מפעילות מחדש את התנועתיות הטבעית של מערכת העיכול (פריסטלטיקה / Peristaltsis).

 

שטיפות מעיים

לא מדובר בחוקן הביתי הפשוט, שיעיל רק לניקוי היציאה האחרונה שלכם, אלא בקולון הידרותרפיה. בתהליך זה מוחדרים מים חמימים, מסוננים ומטוהרים למעי הגס באמצעות צינורית דקה וגמישה. המים ממלאים כל את המעי הגס, כמטר וחצי אורכו, ומרככים את כל הפסולת והרעלים שהצטברו והתקשו על דופנות המעי.

לאחר מכן, ביציאה החוצה, המים גורפים איתם את כל הפסולת ומותירים את המעי הגס נקי – ואת המטופל רענן, קליל ואנרגטי. השיטה מצוינת להקלה על בעיות עצירות, ומומלץ לבצע סדרת טיפולים לקבלת האפקט המלא.

 

להפסיק להתאפק

כן, בדיוק מה ששמעתם. ברגע שאתם חשים צורך להתרוקן – עשו זאת, גם אם זה אומר לרוץ לשירותים מספר פעמים ביום. עצם ההתאפקות גורמת לבעיה ועלולה לחבל בכל הטיפול.

 

* אם אתם נוטלים משלשלים אל תפסיקו בבת אחת. מאמר זה אינו תחליף להתייעצות עם רופא.