Posted in בלוג

טראומה היא אירוע אישי קשה מנשוא שתוצאותיו משליכות הן על הנפגע והן על כל סביבתו הקרובה. רבים מהמטופלים מקבלים טיפולים שונים כדי לשפר את מצבם הנפשי הפיזי והבריאותי. לאחר מחקרים רבים מתגברת בשנים האחרונות התופעה שמאפשרת לטפל בטראומה באופן אישי, איש איש עבור הטראומה שלו, כדי לצאת מהמבוך שאליו נקלע, לעיתים במקביל לטיפול מקצועי ברפואה משלימה ועזרים חיצוניים שתומכים בשינוי העצמי שמתרחש.

טיפול בטראומה בכוחות עצמיים

 

הטראומה מותירה את האדם עם רגשות עזים של פחד, מתח וחרדה. הדרך הטובה ביותר של טיפול בטראומה כדי לפרוק את המתח ולפוגג את הפחדים והחרדות בעקבות האירוע הטראומטי היא בדרכים אישיות הכוללות איזון פנימי של גוף ונפש.

שחרור מתחים

 

הגוף מסוגל להתגבר על התחושות הללו גם כשנדמה שקיים איבוד זמני של השליטה בגוף. דרכי התנהלות מסוימות של הגוף יגרמו למתח להשתחרר ולפחדים ולחרדות להתפוגג כמו בכי בלתי נשלט או לחילופין התקפות צחוק, רעידות, עייפות, רצון לישון ורתימה לביצוע פעולות גופניות שונות שיתחילו למעשה לטפל בטראומה. כדאי גם להאט את הקצב באופן כללי – כניסה למצב של איטיות בכל דרך החיים ביום יום, המעשים, התגובות, התנועתיות והפעילות תיצור מצב שבו הגוף יבין שהכול חזר לשליטה, הסכנות שהיו חלפו ואפשר לחזור לשגרה המוכרת והאהובה.

זה לא הזמן לקבל החלטות

 

הגוף והמחשבה אינם חזקים דיים, הם פועלים במצב של הישרדות מיום ליום ולכן קיים סיכוי סביר שהחלטות שיתקבלו לא יהיו לאחר ראיית מלוא התמונה וכל ההיבטים. ולכן עדיף לטפל בטראומה בכל דרך שהיא ולא לקבל החלטות מהותיות שהן שגויות ושעלולות להשפיע לאחר מכן לרעה על כל החיים.

סינון של סוגי השתייה

 

חשוב לשתות משקאות נורמטיביים ולא משקאות מעוררים שלא יאפשרו לגוף להתאזן כמו קפה, קולה, תה, אלכוהול וכל משקה אחר המכיל קופאין או סוכר. שינוי תזונתי וניקוי רעלים יכולים לסייע בצורה משמעותית.

לדבר ולספר על הטראומה

 

שלב מהותי בריפוי הוא להעלות שוב ושוב את פרטי המקרה. עצם השיתוף מוריד בכל פעם אבן מהלב של המטופל. העובדה שיש אנשים נוספים שעימם האדם חולק את הטראומה, מרככת את המקרה. הסביבה הקרובה מתייחסת באמפטיה, במילה טובה ובחיבוק וכך זו הופכת להיות חוויה משותפת ורוחבית. מי ששרד את המקרה הקשה הוא גם זה שיכול לעזור לעצמו ולצאת ממנו באחת מהדרכים שפורטו כאן. לריפוי עצמי יש יכולות עצומות ואפשר לטפל בטראומה באמצעותו. כשמדובר באדם המטפל בעצמו, יכולות הריפוי הן גבוהות מאד, יעילות ולכן ברוב המקרים הן גם מצליחות.

אנשי מקצוע העוסקים בכך, מעבירים ייעוץ והכוונה על שלבי הריפוי העצמי, צעד אחר צעד עד ההגעה ליעד. אם קיימים יחסים נעימים והערכה בין המטופל למטפל, יוצר אמון וכך אפשר לנהל את דרך הריפוי העצמי.