Posted in הכנה לקולונוסקופיה

בדיקת קולונוסקופיה היא בדיקה מוכרת מאד בעולם הרפואה. זוהי בדיקה שמאפשרת להתבונן באיזור המעי הגס ומערכת העיכול, מהרקטום ועד לפעילות הפנימית בתוך המעי הגס. הבדיקה הזו מסייעת לרופאים לזהות בעיות שונות במערכת העיכול, מזיהומים וגידולים שפירים ועד לסרטן המעי הגס. לרוב מופנים מטופלים לבדיקה לאחר שנמצא שהם סובלים מעצירות או שלשול, בעיות של דימומים מפי הטבעת, כאבי בטן חזקים, ירידה במשקל, בדיקת צואה שאינה תקינה ועוד.

לפני שנסביר איך מתבצעת בדיקת קולונוסקופיה נציין שלפני הבדיקה יש צורך בכמה פעולות חשובות כהכנה לה. הפעולה החשובה ביותר היא ריקון המעי הגס. ריקון זה התבצע עד לפני כמה שנים באמצעות חוקנים, לצד מעבר לדיאטה מוקפדת למשך הימים שלפני הבדיקה, הוצאת משקאות חריפים וקפאין מהתפריט ועוד גזרות שונות.
היום עדיין מנחים הרופאים את המטופלים לשנות את התפריט בימים שלפני הבדיקה, אבל ריקון המעי הגס מתבצע באמצעות טיפול קולון הידרותרפיה, שנחשב לטיפול מהיר ויעיל לפני הבדיקה. טיפול זה כולל החדרה של מים חמימים לתוך המעי הגס ולאחר מכן, הוצאה של כל הפסולת והרעלים מהמעי הגס באמצעות צינורית נוספת. לאחר הטיפול הקצר, שנמשך לאורך 40 דקות בלבד, אותו מטופל מוכן למעשה לעבור את הבדיקה.

קולונסקופיה – מהלך הבדיקה

בדיקת קולונוסקופיה מתבצעת בדרך כלל במרפאות גסטרואנטולוגיות, על ידי רופא מומחה. תחום זה הוא למעשה התחום העוסק במחלות של דרכי העיכול. הבדיקה מתחילה במעבר של המטופל לבגדי בית החולים, חלוק אשר פתוח בצידו האחורי. לאחר מכן מורכב צנתר שדרכו מוזרם אל תוך הוריד חומר מאלחש ומרגיע, שמסייע למטופל לעבור את הבדיקה בצורה נוחה.
לאחר ההכנות, המטופל נשכב על גבו או על צדו, בהתאם להנחיות הרופא. הרופא מחדיר אל תוך פי הטבעת צינורית קטנה הנקראית קולונוסקופ, אל הצינורית מחוברת מצלמה זעירה שהיא זו שלמעשה מסייעת לרופא לאבחן מה קורה בתוך המעי הגס. הרופא מחדיר את הצינור עמוק יותר ויותר אל תוך המעי הגס ויכול להתבונן על צג מחשב אליו משדרת המצלמה תמונות מחלל המעי הגס.
במהלך הבדיקה מתבצעת גם הקלטה של תמונות כדי שהרופא יוכל לסקור את הצילום מאוחר יותר ולהסיק את המסקנות המקיפות ביותר. חוסר הנוחות העיקרית בזמן הבדיקה נובעת מתהליך הניפוח של המעי הגס, המתבצע באמצעות לחץ אוויר קל. הסיבה לניפוח היא כדי שהקולונוסקופ יוכל לעבור בחלל המעי בצורה טובה יותר.
לעיתים קרובות, מתבצעת ביופסיה כחלק מהבדיקה. הביופסיה מטרתה לקחת דגימה מתוך המעי הגס. דגימה זו תועבר למעבדה לניתוח וכך מסקנות הרופא יהיו מקיפות עוד יותר. ישנם מקרים בהם תוך כדי בדיקת קולונוסקופיה מבצעים גם כריתת פוליפים.
בסיום התהליך הרופא יוציא את הקולונוסקופ מהמעי הגס בעדינות, לרוב ללא שום כאבים או חוסר נוחות מצד המטופל. המטופל יועבר בסיום התהליך להתאוששות קצרה ויוכל להשתחרר הביתה זמן קצר לאחר מכן.

הכנה לקולונוסקופיה

תופעות הלוואי לאחר בדיקת קולונוסקופיה

לאחר בדיקת קולונוסקופיה יכול המטופל לסבול מתופעות לוואי שונות. בתחילה מדובר בעיקר בתחושת נמנום וטשטוש שנובעת מחומר האלחוש שניתן לו בתחילת הבדיקה, תופעה זו מתפוגגת בזמן ההתאוששות אך לרוב מומלץ להיעזר במלווה כדי להגיע הביתה ולא לעשות את הדרך לבד.
תופעות לוואי נוספות הן חוסר נוחות באיזור פי הטבעת במהלך השעות לאחר הבדיקה. במידה ונלקחה ביופסיה ייתכן גם דימום קל. במידה והדימום נמשך או מתגבר, צריך לחזור לבית החולים ולראות רופא. רוב התופעות מתפוגגות בשעות שלאחר הבדיקה.

עוד בלייף קלין: ניקוי רעלים לעוד בריא, מניעת סרטן המעי הגס, הכנה מהירה לקולונסקופיה